Lehdistötiedote:
Suoramyyntiyritysten vähittäismyynti 137 miljoonaa euroa viime vuonna
17.06.2020
Suoramyyntiyritysten vähittäismyynnin arvo kuluttajille oli 137 miljoonaa euroa viime vuonna Suomessa, ja niillä oli tämän vuoden alussa yhteensä yli 65 000 suoramyyjää. Tiedot käyvät ilmi alan kattojärjestöjen WFDSA:n ja FEDSA:n yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) on jäsenenä Euroopan suoramyyntiliitossa FEDSA:ssa ja maailman suoramyyntiliitossa WFDSA:ssa. ASML on mukana laatimassa alan kansainvälisiä pelisääntöjä ja huolehtii Suomessa alan pelisääntöjen kehittämisestä.
Suoramyynti on hyödykkeiden ja palvelujen myyntiä suoraan kuluttajalle paikassa, joka ei ole kiinteä myyntipiste. Suoramyynti on vähittäismyyntiä ilman kauppatiloja. Yhä useammin kohtaamiset asiakkaiden kanssa tapahtuvat verkossa kasvokkain tapaamisten sijaan. Koronavirus on tänä vuonna entisestään vauhdittanut myös suoramyyntialan digitalisoitumista. Suosituimpia suoramyyjien käyttämiä sosiaalisen median palveluita ovat Facebook ja Instagram.
Suosituimmat tuotekategoriat viime vuonna olivat hyvinvointituotteet (52 %), kosmetiikka ja hygieniatuotteet (26 %), kotitaloustavarat ja -kestokulutushyödykkeet, kuten kynttilät, ruokailuvälineet, koriste-esineet, pölynimurit jne. (12 %) ja kodinhoitotuotteet (9 %) suoramyyntiyrityksissä, jotka kuuluvat Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon (ASML). Suoramyyjistä 85 prosenttia on naisia, mikä osittain selittynee suosituimmilla tuotekategorioilla.
Matala kynnys yrittäjyyteen
Suoramyyjänä voi aloittaa itsenäisen elinkeinotoiminnan harjoittamisen hyvin pienin panostuksin. Suurin osa suoramyyjistä harjoittaa liiketoimintaa sivutyönään. Useimmat suoramyyntiyritykset tarjoavat suoramyyjille liiketoimintakonseptin avaimet käteen -periaatteella sisältäen esimerkiksi verkkokaupan, logistiikan, tuotekoulutuksen ja -tuen, brändin, tuote- ja palvelukehityksen, digityökalut jne. Suoramyyjien päätehtäviä tällöin ovat asiakaspalvelu ja henkilökohtainen myyntityö asiakkaiden kanssa kasvokkain ja virtuaalisesti.
Moni suoramyyntiyrityksistä tarjoaa myyjilleen mahdollisuuden lisäansioihin myös niin, että he oman myyntinsä lisäksi rakentavat oman myyntitiiminsä, johon he rekrytoivat jäseniä, joita he kouluttavat, motivoivat ja auttavat saaden korvaukseksi osan tiiminsä myynnistä ja kokemusta ihmisten johtamisesta.
[ssbp]