Herbalife vs FTC – vaikutukset?
10.09.2016
Yhdysvalloissa Herbalifen ja Liittovaltion Kilpailuviranomaisen (FTC) vuosia kestänyt taistelu sai päätöksensä heinäkuussa solmittuun sopimukseen osapuolten välillä. Sopimus antoi viimeisen virallisen leimasimen sille, ettei Herbalifen konseptissa ole kyse pyramidi -järjestelmästä. Se myös näyttäytyy selkeänä jatkumona FTC:n suhtautumiseen yksityiseen käyttöön ja asettaa Herbalifen toiminnalle erinäisiä vaatimuksia.
Sopimuksen vaatimukset olisivat koko toimialaa koskettavina joillekin yritysmalleille todella haasteellisia. Sopimus ei kuitenkaan koske muita kuin Herbalifea eikä se ole edes FTC:n virallinen ohjeistus tai säädös. Haasteellisin kohta olisi varmasti vaatimus siitä, että 67% myynnistä tulee tulla yrityksen ulkopuolelta. Tiukimmillaankin FTC on aiemmin vaatinut ”vain” 50% osuutta. Ainakin päällisin puolin hieman yksinkertaisempia vaatimuksia toteuttaa ovat ansaintamallien selkeyttäminen, ”helpon rahan” väitteiden välttäminen sekä myynnin painottaminen rekrytoinnin sijaan.