Suoramyyntigaalassa 2019 palkittiin alan parhaat
16.10.2019
Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) suoramyyntigaalassa viime perjantaina palkittiin alan parhaat tekijät: vuoden suoramyyntiyritys ja Suomen parhaat suoramyyjät sekä jaettiin elämäntyöpalkinto (Lifetime Achievement Award).
Vuoden suoramyyjä -palkinnon saivat: Kirsti Purho (HomCare), Anni Lapatto (Lesley Cosmetics), Anna-Leena Pieskä (Oriflame), Anne-Mari Kuusisaari (Partylite), Eveliina Uosukainen (PM-International Finland) sekä Miia Roihas ja Miikka Peuravirta (Zinzino).
Suoramyynnin elämäntyöpalkinto on kunnioituksenosoitus henkilölle, joka on toiminut aktiivisesti ja vienyt esimerkillisellä tavalla koko alaa eteenpäin sekä edistänyt liiketoiminnan eettisten käytäntöjen kehittymistä.
Elämäntyöpalkinto myönnettiin HomCare Oy:n pitkäaikaiselle toimitusjohtajalle Aulis Vainiolle. Hän aloitti taipaleensa makuuhuoneen nurkan työpisteestä ja vaatehuonetta varastona käyttäen kohti yhtä Suomen suoramyyntialan pitkäikäisimmistä ja vakaimmista yrityksistä. Aulis Vainio on nähnyt ja kokenut suoramyynnin monet vaiheet Suomessa ja ulkomailla. Hän on ollut mukana myös toimialatyössä, johtamassa ASML:n suoramyyntiryhmää.
Viime vuonna suoramyyntialan vähittäismyynti oli yli 150 miljoonaan euroa Suomessa. Ala tarjoaa ansaintamahdollisuuden, joka sopii monelle suomalaiselle. Vuoden alussa suoramyyntiä harjoittamalla yli 75 000 suomalaista hankki elantonsa tai lisätuloa. Naisten osuus suoramyyjistä oli 85 prosenttia.
Parhaan suoramyyntiyrityksen palkinnon voitti Zinzino Oy, joka on toiminut systemaattisesti kasvu-uralla jo yli 10 vuoden ajan. Yhtiö on keskittynyt aktiivisesti pitkiin asiakassuhteisiin ja verkkokauppapohjaiseen suoramyyntiliiketoimintaan. Zinzino on viime vuodet panostanut modernin maksutapavalikoiman kehittämisen, markkinoinnin ja viestinnän automatisointiin ja skaalautuviin digitalisiin ratkaisuihin.