Lehdistötiedote
Suoramyyntialan koko 125 miljoonaa euroa koronavuonna
02.07.2021
Suomessa toimivien suoramyyntiyritysten vähittäismyynnin arvo kuluttajille oli arviolta 125 miljoonaa euroa viime vuonna. Tieto käy ilmi alan kattojärjestön WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Association) yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä. Suomen ko. toimialajärjestö on Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML).
”Monet suoramyyntiyritykset ovat jo vuosia investoineet digitaalisiin palveluihin. Ilman panostuksia digipalveluihin koronavuosi olisi saattanut olla monelle yritykselle kohtalokas. Joillekin se oli. Yhä käyttäjäystävällisemmät digipalvelut, joissa yhdistyy helppous, nopeus ja vaivattomuus, sekä suomalaisten kasvava kiinnostus ryhtyä yrittäjiksi ovat luoneet hyvä perustan sille, että suoramyynti on tulevaisuuden kasvuala”, tiivistää ASML:n suoramyyntifoorumin puheenjohtaja ja Oriflamen Suomen toimitusjohtaja Henrik Grannas viime vuoden.
Suosituimmat kategoriat suoramyyntiyrityksissä, jotka kuuluvat ASML:oon, olivat: hyvinvointi (54 %), kosmetiikka ja hygieniatuotteet (27 %), kodinhoitotuotteet (9 %) ja kotitaloustavarat ja -kestokulutushyödykkeet kuten kynttilät, ruokailuvälineet, koriste-esineet (8 %)
Suoramyynti on hyödykkeiden ja palvelujen myyntiä suoraan kuluttajille paikassa, joka ei ole kiinteä myyntipiste. Suoramyynti on vähittäismyyntiä ilman kauppatiloja. Yhä useammin kohtaamiset asiakkaiden kanssa tapahtuvat verkossa kasvokkain tapaamisen sijaan. Koronavirus on entisestään vauhdittanut myös suoramyyntialan digitalisoitumista. Suosituimpia suoramyyjien käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat Instagram, Facebook, TikTok ja Whatsapp.
Matala kynnys yrittäjyyteen
Suoramyyjä voi itsenäisesti ja joustavasti päättää sekä työmääränsä että työaikansa. Useimmat suoramyyjät tekevät töitä osa-aikaisesti, esimerkiksi lisätulojen hankkimiseksi. Suoramyyjänä voi aloittaa itsenäisen elinkeinotoiminnan harjoittamisen hyvin pienin panostuksin. Vuoden alussa ASML-jäsenyrityksissä oli suoramyyjiä lähes 60 000, joista 83 prosenttia oli naisia.