Raportti: Onnistunut senioriasiakkuus
ASML yhteistyössä Step Ahead Oy:n ja Newborn Communicationsin kanssa otti selvää senioriasiakkuuksien anatomiasta.
Syyskuun aikana pääasiassa ASML- jäsenyritysten avainhenkilöiltä selvitettiin internet-kyselyn avulla senioriasiakkuuksien tärkeyttä ja nykytilaa sekä tulevaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita. Vastauksia saatiin 85. Lisäksi aihealueeseen pureuduttiin syvällisemmin muutamien avainhenkilöiden teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuksessa senioreiksi luokiteltiin yli 65-vuotiaat. Vähittäiskauppa-, media-, tele-, pankki-, vakuutus- ja rahoitustoimiala olivat parhaiten edustettuina tutkimuksen näytteessä.
Tutustu koko tutkimusraporttiin ja saat selville mm
- Miten suuri on senioreiden osuus näytteen yritysten asiakaskannasta
- Mikä on senioriasiakkuuksien kehittämisen nykytila organisaatioissa
- Mitkä asiat koetaan tärkeimmiksi senioriasiakkuuksien kehittämistyössä lähitulevaisuudessa
Raportin lopussa olevista avoimista vastauksista löytyy loistavia näkökulmia ja ajatuksia, jotka saattavat olla relevantteja myös sinun työssäsi, esim.
”Mahdollisuus on yhä aktiivisempien, parempikuntoisten ja varakkaiden senioriasiakkaiden suuri määrä. Nettikäyttö 65-70 vuotiailla alkaa olla hanskassa.”
”Myös senioriasiakkuudet hajaantuvat: on ’perinteisiä’ senioriasiakkaita, joille esim. sähköpostin käyttö on avaruustiedettä, ja sitten toisaalta senioriasiakkaita, jotka ovat äärimmäisen kiinnostuneita uusista teknologioista.”
”En ymmärrä miksi senioriasiakkuuksien johtaminen pitäisi erottaa omaksi osa-alueekseen. Olen itse sen kannalla, että asioinnin helppous ja kommunikaation suunnitteleminen täytyy miettiä muista lähtökohdista.”