
Sanoma panostaa myyjien valmentamiseen ja kouluttamiseen
Johanna Maula, Sales Director, tele , Sanoma Media Finland | 28.01.2019Sanoman omissa puhelinmyyntitoimistoissa Vantaalla ja Oulussa järjestettiin myyjille ja valmentajille mahdollisuus suorittaa Myynnin ammattitutkinto työn ohessa viime vuonna. Koulutus kesti yhdeksän kuukautta, ja se järjestettiin yhdessä Amiedun kanssa. Työntekijöitä kannustettiin osallistumaan koulutukseen ja mukaan innostuikin lähtemään hienosti sekä myyjiä että valmentajia.
Koulutus oli käytännönläheinen, ja se yhdistää opiskelun ja työssä oppimisen. Vantaan toimistosta valmistui joulukuussa kuusi opiskelijaa ja Oulussa mukana on kahdeksan myyjää, jotka valmistuvat tänä keväänä. Koulutus on saanut hyvää palautetta myyjiltä.
”Alun perin filosofian maisteriksi 90-luvulla kirjallisuuden laitokselta valmistuneelle taide- ja kulttuuri-ihmiselle myyntikoulutus merkitsi oman ammattitaidon päivittämistä tähän aikaan, myös oppimisen näkökulmat laajentuivat työpohjaisen oppimisen kautta samalla entisestään näin aikuisiällä opiskellessa. Suosittelen lämpimästi tätä oppimisen tapaa jokaiselle. Työnantajan antama tuki oli oppimisprosessissa välitön ja välttämätön, kiitos työnantajapuolelle vielä tästä tuesta”, kommentoi koulutusta myyjänä Vantaan toimistolla työskentelevä Elise Nurminen.
Valmentavana myyntineuvottelijana toimiva Emel Naif Omer näkee koulutuksesta olleen hyötyä sekä itselleen että koko työyhteisölle: ”Tutkinnon osissa oli asioita, jotka olivat minulle ennestään tuttuja ja päivittäisiä asioita, mutta sain uusia näkökulmia myyntiin. Laadukkaaseen ja pitkänaikaisten asiakkuuksien hankintaan sain myös uusia ajatuksia ja näitä olen päivittäin työssäni hyödyntänyt. Olen ollut tyytyväinen suorittamaani koulutukseen. Koulutus oli sekä minulle että valmennettavilleni hyödyksi, ja tämä on näkynyt toimiston suorituksissa päivittäin.
”
Emel Naif Omer ja Elise Nurminen
Sanoma panostaa myös muuten merkittävästi myyjien valmentamiseen ja kouluttamiseen. Molemmilla myyntitoimistoilla toimii päätoimisia valmentajia, jotka ovat myyjien käytettävissä, seuraavat myyjien onnistumista ja auttavat tarvittaessa. Toimistoihin onkin onnistuttu luomaan avoin valmentamisen ja valmentautumisen kulttuuri, jossa myyjät myös itse aktiivisesti pyytävät apua haastavina myyntipäivinä. Sekä valmentaminen että kouluttautumismahdollisuus ovat vaikuttaneet myönteisesti työyhteisön ilmapiiriin, myyjien jaksamiseen, sitoutumiseen sekä työntekijöiden että yrityksen menestykseen.