Puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot viranomaisille kääntyneet laskuun
10.06.2019
Puhelinmyyntiä koskevat kuluttajien yhteydenotot kuluttajaviranomaisille ja kuluttajaneuvojille ovat laskussa. Tämä ilmenee Asiakkuusmarkkinointiliiton vertailusta jossa viranomaistilastojen yhteydenottolukuja tammi-huhtikuulta 2019 on verrattu vuoden 2018 vastaavaan ajanjaksoon.
- Yhteydenotot ovat kääntyneet laskuun kaikissa viime vuoden tilastoinnin viidessä suurimmassa ryhmässä (Sähkö, Terveys, Vapaa-aika, Viestintäpalvelut ja Muut).
- Kaikissa toimialaryhmissä yhteensä puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot ovat 6%:n laskuvauhdissa.
- Myymälä-, verkkokauppa- ja muut myyntitavat tuottivat tammi-huhtikuussa 2019 yli 95% (19711 kpl) viranomaisille tulleista yhteydenotoista, kuluttajille suunnatun puhelinmyynnin osuuden ollessa 4,85%.
- Puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot ovat suhteellisesti laskeneet 45% enemmän verrattuna muiden myyntitapojen kokonaisuuteen.
”Telemarkkinointi- ja contact center-toiminta on tärkeä työllistäjä myös ruuhka-Suomen ulkopuolella, etenkin nuorille ja työelämän murrosvaiheissa oleville. Valtaosa alan yrityksistä on vastuullisia ja ne kehittävät toimintaansa jatkuvasti. Toivomme että viranomainen suuntaa valvonta- ja viestintäaktiviteettinsa tämän huomioiden” tiivistää kokonaistilannetta Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.
Lisätietoja
Jari Perko, toimitusjohtaja, 0405659700
Asiakkuusmarkkinointiliitto
Tietolähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajahallinnon tietokanta, johon kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen saamat yhteydenotot kirjataan