Elinkeino, lisäansio tai harrastus
Suoramyynti on maailmanlaajuisesti merkittävä sektori. Esimerkiksi pelkästään Euroopassa suoramyyjiä on yli 11 miljoonaa.
Suoramyynti on myös ainoita sektoreita, joissa itsenäisen elinkeinotoiminnan voi aloittaa hyvin pienin panostuksin. Joillekin alalla toimiminen on harrastus, toisille taas kokopäiväinen työ. Suoramyynti on kantanut monen perheen laman yli, mahdollistanut suuren hankinnan tai taannut kaivatun lepoloman etelän auringossa. Työn yhteisöllisyys ja toisaalta itsenäisyys houkuttelevat alalle rohkeita yrittäjiä, jotka haluavat määrätä oman työtahtinsa ja nauttia joustavista työajoista.
Suomalaiset suoramyyjät ovat tutkimuksen mukaan varsin tyytyväisiä ammattiinsa, saamaansa koulutukseen ja pääyrityksiin yleensä. Suomalaiset suoramyyjät kertovat, että ansaitsemisen ohella tärkeä syy suoramyyntiin ryhtymisessä on mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin (FEDSA-IPSOS Mori 2007).
Menestystarinoita
Luokanopettaja Johanna Peltonen-Järvikangas ja rehtori Harri Järvikangas aloittivat Amwayn liiketoiminnan vuonna 2004 keskellä kiireistä lapsiperheen arkea. Vaikka liiketoiminnan aloitus oli kuin hyppy tuntemattomaan, näkivät Johanna ja Harri tässä välittömästi mahdollisuuden saada elämään jotain, minkä Amwayn periaatteet: vapaus, perhe, toivo ja palkinto kiteyttävät hyvin. Lue lisää »
Eija Heimonen aloitti GNLD toimintansa vuonna 1993 tavoitteenaan ansaita kuukausittain hieman lisätuloja. Innostava toiminta ihmisten sekä hyvien tuotteiden parissa alkoi viedä mukanaan ja viisi vuotta myöhemmin GNLD toiminta muuttui päätoimeksi. Lue lisää »
Satu Laasasenaho lähti mukaan Oriflameen ihan sattumalta kauneusillan kautta. Äitiysloman jälkeen hän ei halunnut palata vielä töihin vaan päätti yrittää kasvattaa Oriflame-toimintaansa, onnistuen siinä. ”Minun oli mielekästä yhdistää lasten kotona hoitaminen ja Oriflame-työ, joka toi kotiäidille mukavaa vaihtelua.” Lue lisää »
Tuija Kivioja aloitti PartyLiten konsulttina helmikuussa 2000. Näin 14 vuoden jälkeen on helppo todeta, että päätös oli oikea. PartyLiten kannustava ja palkitseva palkkio-ohjelma yhdistettynä Tuijan persoonaan on taannut vakaan taloudellisen tilanteen ja yhä kasvavan myyntiorganisaation. Tuija valittiinkin vuoden 2011 ASML:n suoramyyntigaalassa vuoden suoramyyjäksi. Lue lisää »
Manu Rekola aloitti Zinzinossa partnerina vuonna 2011, kun espressobuumi ei ollut vielä kunnolla rantautunut Suomeen. Menestyksensä eväiksi Manu nimeääkin mahtavat tuotteet sekä tiimikeskeisen ja ystävällisen verkoston. Suoramyynnissä Manua kiehtoo sen parissa työskentelevä valtava joukko ihania ja positiivisia ihmisiä. Lue lisää »
Laura Ikonen otti Herbalife -tuotteet osaksi päivittäistä ravitsemustaan vuonna 2006. Kun Laura saavutti tuotteiden avulla haluamansa tulokset, oli luonnollista ottaa seuraava askel ja ryhtyä jälleenmyyjäksi. Omien hyvien kokemuksien kautta oli helppoa suositella tuotteita muille. Lue lisää »
