Turvallista yrittämistä
ASML:n suoramyyntiyhteisö luo pohjaa turvalliselle yrittäjyydelle suoramyynnin parissa. Jotta ASML:n jäsenyritykset voisivat käyttää markkinoinnissaan ja materiaaleissaan ASML:n Reilun Pelin merkkiä, ne ovat sitoutuneet noudattamaan alan eettisiä ohjeita ja Suoramyynnin Yritysohjeistoa. Yritysohjeisto koskee ASML:n jäsenyritysten ja suoramyyjien välisiä suhteita, suoramyyjien keskinäisiä suhteita ja suoramyyntiyritysten välisiä suhteita. Yritysohjeiston toimivuutta valvoo erillinen Suoramyynnin Eettinen Asiamies, johon saat tarvittaessa yhteyden ASML:n kautta. ASML tekee myös tiivistä yhteistyötä eri viranomaisten kanssa.
ASML on mukana laatimassa alan kansainvälisiä pelisääntöjä ja huolehtii Suomessa alan pelisääntöjen kehittämisestä. ASML on jäsenenä Euroopan suoramyyntiliitossa SELDIA:ssa ja maailman suoramyyntiliitossa WFDSA:ssa.
Turvallista ostamista
Kotona ostaminen Suomessa on turvallista. Suoramyyjät noudattavat kuluttajansuojalain (KSL) suoramyyntiä koskevia säännöksiä joiden mukaan ostajalla on muun muassa oikeus muuttaa mielensä 14 päivän kuluessa. Reilun pelin takaavat ja sääntöjä valvovat Kilpailu-ja kuluttajavirasto (KKV), Sisäasianministeriö ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML).
Kuluttajansuojalaki
Etämyynti ja Suoramyynti
Verkostomarkkinointi ≠ Pyramidipeli
Olet saattanut törmätä suoramyynnistä puhuttaessa väitteisiin pyramidihuijauksista. Verkostomarkkinoinnin ja helppoa rikastumista lupaavien pyramidihuijausten erot ovat kuitenkin selkeät. Pyramidipeleissä mukaan liittyvien tulot eivät riipu tuotteiden tai palveluiden myynnistä, vaan uusien jäsenien hankkimisesta ja heidän liittymismaksuistaan. Tällöin markkinoitavat tuotteet ovatkin vain rekvisiittaa ja osallistujien taloudellinen hyöty edellyttäisi jäsenten määrän jatkuvaa kasvua.
Ks tarkemmin Verkostomarkkinointi ja pyramidit – Erot ja tunnuspiirteet