
Saako olla reaaliaikaista markkinointia?
Simo Lehtovirta, Senior Business Advisor , SAS Institute | 21.09.2018Markkinointi on aidosti käännekohdassa. Innovatiiviset teknologiat kuten tekoäly, koneoppiminen ja pilvialusta luovat uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita markkinoinnille. Markkinointikanavat muuttuvat ja joka vuosi markkinoijilta pyydetään kovempia tuloksia useilla alueilla pienemmällä budjetilla. Yksi suurimmista tarpeista on toteuttaa markkinointia reaaliaikaisesti. Asiakkaan arjen syke ja hetkien konteksti ei juuri siedä viiveitä. Olet hetkessä läsnä relevantisti tai sitten olet tylsästi myöhässä. Reaaliaikainen markkinointi ja kontekstitieto on keskiössä, kun puhutaan uusien kanavien ja innovaatioiden tuomista mahdollisuuksista.
Kun katu ja taivas elivät yhdessä
Markkinointiosastot panostavat reaaliaikaiseen monikanavaiseen markkinointiin. SAS:lla on useita asiakaskertomuksia onnistuneesta reaaliaikaisesta markkinoinnista. Yksi mainitsemisen arvoinen asiakastarina on miten Ogilvy & Mather käyttivät SAS:ia British Airwaysin ”Magic of Flying” kampanjan toteuttamisessa. British Airwaysin tavoite oli lisätä tietoa ja tietoisuutta yhtiön uusista lentokohteista ja tarjolla olevien kohteiden isosta määrästä. Toteutuksessa Piccadillyn ja Chiswickin alueilla jättimäiset elektroniset ulkomainostaulut reagoivat reaaliajassa kun British Airwaysin kone lensi niiden yläpuolelta. Taulussa liikkuva lapsi käveli koneen tahdissa, osoitti yläilmoihin ja samalla tauluun ilmestyi kuhunkin lentoon liittyvä lapsen lausuma tyyliin: ”Katso, siellä menee Barcelonasta tuleva lento BA715”. Samalla ohjattiin katsojia lookup-tunnisteella lentoyhtiön kanaviin.
Toteutuksessa mitattiin lentokoneiden lähetindataa jopa 200 km:n päästä. Myös säätiedon hyödyntäminen oli relevanttia, esimerkiksi pilvisyyteen liittyvä data vaikutti siihen, että johonkin ylilentoon liittyvää sisältöä ei näytetty koska kone olikin pilvien takana. Kolmessa viikossa British Airways sai yli 75000 kasvun lento-ostoissa, toteutus sai yli miljoona Youtube-katsojaa ja tavoitti kokonaisuudessaan yli 350 miljoonaa ihmistä. Kyseinen kampanja voitti useita kansainvälisiä palkintoja mukaan lukien arvostetun Cannes Lionsin Webby-palkinnon. Alla olevaa kuvaa klikkaamalla pääsee toteutuksen näyttävään videoon.
PS. Simo Lehtovirta on 4.10. puhumassa ASML-jäsenaamussa markkinoinnin ohjaamisesta tekoälyn avulla.