Digitalisaatio ja digimurros etenee kovaa vauhtia. Verkkokauppamarkkina kasvaa Suomessa selvästi nopeammin kuin muu talous. Samalla kansainvälinen kilpailu kovenee. Kaupan liiton mukaan viime vuonna suomalaisten verkkokauppojen osuus suomalaisten verkko-ostoksista oli enää 54%.
Menestyäkseen, digiajan johtajien tuleekin omaksua uusia toimintatapoja, sekä soveltaa menetelmiä alati muuttuvassa ympäristössä. Mitkä sitten ovat hyviä ominaisuuksia digiajan johtajalle? Tässä omakohtaisia kokemuksia, jotka tuntuvat toimivan:
Yhteistyö, asiakaskokemus ja data rokkaa
Parhaat digiajan johtajat ovat hyvin yhteistyökykyisiä ja omaavat hyvät käytöstavat.
He ovat kiinnostuneet digitalisaatiosta ja digiliiketoiminnasta toimialana ja motivoituvatkin uusien asioiden oppimisesta näihin liittyen. He osaavat myös digistrategioiden luomisen ja osaavat rakentaa ja hallita digiliiketoiminnan budjetteja.
He ymmärtävät, että asiakaskokemus on kaiken digitaalisen liiketoiminnan kehityksen ytimessä ja osaavat ketterän kehityksen prosessit ja toimintamallit, sekä ymmärtävät digitaalisia teknologioita.
He osaavat käyttää dataa ja tietoa tehokkaasti päätöksenteon tukena ja edistävät datalähtöisen liiketoiminnan ajattelumalleja.
Tehokkaan tiiminluojan taidot kunniaan
Heillä on taito rekrytoida digiajan osaajia omiin tiimeihinsä ja he tietävät minkälaisia työnkuvia ja rooleja digitaalinen liiketoiminta tarvitsee.
Tiimeillensä hyvät digiajan johtajat antavat vastuuta, valtaa ja vapautta, sekä itsenäisyyttä. Lisäksi he kannustavat alaisiaan tuomaan esille uusia luovia ideoita, miten kehittää liiketoimintaa.
Hyvät johtajat osaavat kuunnella muiden mielipiteitä ja kannustavat avoimuuteen. He osaavat myös innostaa ja inspiroida työntekijöitä ja jakavat omaa osaamistaan muille ympärillään, mutta osaavat myös itse oppia muilta uusia asioita.
Hyvä johtaja ei myöskään mikromanageeraa vaan antaa alaisilleen tilaa itse löytää keinot päästä asetettuihin tavoitteisiin. Luonnollisesti hän on tietenkin aina valmis sparraamaan ja auttamaan alaisiaan oikean suunnan löytämisessä.
Näiden lisäksi on olemassa ainakin kaksi johtamisen piirrettä, jotka sopivat kaikkien hyvien johtajien piirteisiin aina. Ne ovat empaattisuus ja ennustettavuus. Arto Hiltunen avaa näitä termejä hyvin Johtamisesta -kirjassaan.
- Empaattisuus on kyky ymmärtää, miten alainen ajattelee, mitä hän tuntee ja mistä hän motivoituu
- Ennustettavuus, tai johdonmukaisuus on samalla tavalla toimimista ja johtamista samanlaisten asioiden käsittelyssä. Toisin sanoen, ennustettavuus tarkoittaa sitä, että alaiset osaavat ennakoida miten johtaja toimii ja käyttäytyy. Johtajan hyvä ennustettavuus auttaa myös alaista tekemään itsenäisesti päätöksiä asioissa.
Toki on hyvä myös muistaa, että hyvät johtajatkin ovat vain ihmisiä. He tekevät myös virheitä ja ovat välillä väsyneitä. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Hyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluukin myös oikea määrä nöyryyttä ja inhimillisyyttä.
Kirjoittaja Tomi Pyyhtiä työskentelee Keskolla K Digital -yksikössä verkkokauppa- & web-analytiikkatiimin esimiehenä.Hän on työskennellyt viimeiset 15 vuotta johtamistehtävissä digitalisaation, digitaalisen markkinoinnin, -analytiikan, online-myynnin ja verkkokauppaliiketoiminnan parissa (Kesko, RAY ja SOK).