Vuoden mittaan käymme useissa tapahtumissa, seminaareissa, koulutuksissa ja työryhmissä oppimassa, inspiroitumassa ja verkostoitumassa, mutta muuttuuko mikään näihin sessioihin osallistumalla. Miten istuntojen opit siirretään käytännön tekemiseksi omassa työssä? Useimmat meistä varmaankin haluavat muutosta, kunhan ei vain tarvitse itse muuttua.
Korvieni välisen kovalevyn tila ja muisti on hyvin rajallinen. Yleensä kustakin seminaarin puheenvuorosta tms. jää mieleeni yksi tai muutama asia. Kirjoitan oivalluksen ylös ja yritän jatkossa toimia sen mukaan työssäni yhdistämällä ajatuksen aiemmin oppimaani. Toisinaan uusi oppi tuntuu itsestään selvyydeltä, mutta arkisessa ahertamisessa sen soveltaminen jää helposti tekemättä, koska ”tekniikka ei taivu”, ”on liian kiire”, ”ensi kerralla sitten”, ”unohtui”, ”toimi viimeksikin näin” jne.
Asiakkuus 2015 –tapahtumassa muistilistastani tuli tällainen (suluissa luennoija, jonka ajatuksen yritin soveltaen omaksua):
Hanki lisää asiakkaita. Pidä heidät kauemmin asiakkaina. Myy heille enemmän (Drayton Bird, Drayton Bird Associates). Vähennä kustannuksia. Missä tahansa työtehtävässä ainakin yhden neljästä edellä mainituista pitää toteutua. Jos ei toteudu, jätä tekemättä.
Case Caesars Entertainment. Big data on jopa arvokkaampi kuin pelilisenssi kasinoliiketoiminnassa. Arvokkain omaisuus, jonka velkojat löysivät, oli kasinoiden 17 vuoden aikana lojaliteettiohjelmassaan keräämä data, jonka arvo oli jopa yli miljardi dollaria (Cormac Walsh, Fonecta Enterprise Solutions).
Myynnistä noin 75 prosenttia tulee kanta-asiakkailta (Mika Sutinen, Musti ja Mirri). Kivijalka vai verkkokauppa vai molemmat? Molemmat.
Jos hanketta ei ole CRM:ssä, sitä ei ole olemassakaan. Myynnin pipeline raportoituu, sitä ei raportoida. Se syntyy myyjien oman työn tuloksena. (Hannu Kaukonen ja Sampo Suomalainen, Mepco)
Tee toiselle niin kuin hän haluaa itselleen tehtävän (Mikko Kuitunen, Vincit). Toimisiko tämä prinsiippi myös lasten kasvatuksessa? Unohda: kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Kun lähestyt asiakasta yksilöllisesti, kuuluu turpaan tulla säännöllisesti. Hinnoittelun tulevaisuus on yksilöllinen (Petri Parvinen, Aalto-yliopisto ja HY). Netissä hinnat saattavat vaihtua nopeammin kuin pörssikurssit.
Terveystalon verkkosivulla on vuosittain yli 7,8 miljoonaan käyntiä, joista 35 prosenttia mobiililaitteilla (Tuomas Kahri, Terveystalo). Mobile First.
Uber yhdistää käyttäjän ja kuskin napin painalluksella. Esimerkiksi turistit ympäri maailmaa käyttävät Uberia Pariisissa (Sami Waittinen, Uber). Olisikohan Uber-kyyti helpompi tilata, luotettavampi ja halvempi kuin paikallinen taksi, kun olen seuraavan kerran Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kreikassa tai Turkissa?
Ostamisen on oltava niin helppoa ja suoraviivaista kuin se vain suinkin on mahdollista (Timo Wallius, Arena Interactive). Kuinka helppoa onkaan unohtaa tämän kilpailutekijän merkitys työn touhussa.
Markkinoinnin uudet 7P:tä: Position. Performance. Proximity. Price. Presence. Perceived product. Promotion. (Toni Keskinen, FairShare Capital). Pelkkä tuote-hinta-jakelu-viestintä ei enää riitä.
Conzoom on geodemografinen luokitus, jossa Suomen väestö on jaettu kymmeneen pääryhmään ja nämä edelleen kahdesta viiteen pääryhmää tarkempaan luokkaan, joita ovat mm. ”trendieliitti”, ”varakkaat eläkeläiset” ja ”aktiiviset lapsiperheet”. Yhteensä luokkia on 31 kappaletta. Ryhmiä ja luokkia on analysoitu, minkä pohjalta havainnoista on koostettu kirja (Petri Airaksinen, Posti). Hanki kirja ja lue se.
Opin eräässä koulutusohjelmassa, että vaarallisin on johtaja, joka on lukenut vain yhden kirjan. Koulutusohjelman tärkeimmäksi muistijäljeksi jäi, että ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä bisnestä tai patenttiratkaisua, joka sopii kaikkeen. On vain tiettyyn liiketoimintaan sopivia ja sopimattomia ratkaisuja. Jokaisen työ on ymmärtää mikä sopii ja mikä ei todellakaan sovi omaan liiketoimintaan ja omille asiakkaille. Lankeamatta kuitenkaan siihen ansaan, että omaksuu vain uusia ideoita, ajatuksia, tutkimustuloksia ja analyysejä, jotka vahvistavat jo aiemmin muotoutuneita omia uskomuksia ja hylkää loput.