
Suomen mallilla maailmalle – GDPR ei olekaan kirosana
Rami Meling, Business Development Manager , Suomen Asiakastieto | 01.02.2019Suomi on monessa mielessä tunnollinen mallioppilas, oli kyse sitten sotakorvauksien maksamisesta tai uuden lainsäädännön haltuunotosta. Koulussahan kapinahenkisemmät saattoivat välillä naureskella hikareille, jotka hoitivat hommansa pilkuntarkasti, mutta niinpä vain ajan saatossa asiat huolella hoitaneet ovat menestyneetkin mainiosti. Kuka tietää, miten meidän hyvinvointivaltion kehitykselle olisi tapahtunut, jos sotakorvaukset olisivatkin jääneet hoitamatta.
Keväällä 2018 yksi sanahirviö aiheutti monelle yritykselle tuskaa enemmän kuin tarpeeksi: GDPR. EU:n uusi tietosuojalaki astui siirtymäajan jälkeen voimaan, ja silloin piti asiaan viimeistään reagoida. Mediat toitottivat kauhukuvia megalomaanisista sanktioista, jotka kaataisivat yrityksiä, markkinoille tupsahti monenlaista asiantuntijaaja konsulttia, jotka moninaisesti tulkitsivat epäselvää lainkirjoitusta ja yritykset tuhlasivat tuhansia euroja selvityksiin ja koulutuksiin.
Moni yritys on ehkä jopa hieman pettynyt, kun mitään järisyttävää GDPR-aaltoa ei tullutkaan, ainakaan vielä. Osaltaan siihen vaikutti myös se, ettei Suomen kansallinen lainsäädäntö ehtinyt mukaan ja oma tietosuojalakimme hyväksyttiin eduskunnassa vasta marraskuussa. Menikö siis kaikki työ hukkaan ja GDPR-palveluita otettiin turhaan käyttöön? Hyviä uutisia, ei mennyt.
GDPR:n myötä kaikki yritykset joutuvat vastaamaan henkilötietojensa käsittelystä huolella ja asianmukaisesti. Me suomalaiset olemme osaltamme kehityksen kärjessä, koska olemme hoitaneet tämänkin mallioppilastasoisesti. Olen kuullut kommentteja ja lukenut artikkeleja, joissa keskieurooppalaiset yrityspäättäjät ovat sanoneet, että ”katsotaan ensin, miten Pohjoismaissa asiat hoidetaan ja tehdään vasta sitten”. Tässä on taas suomalaisille mahdollisuus loistaa.
Lähdimme Asiakastiedossa rakentamaan GDPR-palvelua, joka auttaisi nimenomaan pk-yrittäjiä omien rekisterien huolenpidossa ja tarjoaisi kanavan rekisterissä oleville henkilöille omien tietojen tarkistamiseen. Alun perin suomalaisille yrityksille julkaistu tuotteemme onkin nyt lanseerattu myös Ruotsissa ja kiinnostusta palveluun on tullut myös muualta. Vaikuttaa siltä, että GDPR on mahdollistamassa meille aivan uudenlaista liiketoimintaa markkinoille, joihin emme aiemmin olleet edes ajatelleet löytävämme. Palvelun kehitys onkin lähtenyt uuteen suuntaan, jossa GDPR on lähtölaukaus oivalliseen asiakasdatan hallintaan ja varsinainen pihvi tuleekin tämän datan hyödyntämisestä.
GDPR:n myötä tehty työ on siis arvokasta, ihan meidän jokaisen omasta henkilökohtaisesta näkökulmastakin. Vai eikö sinua kiinnosta, missä kaikkialla ja kenen käsissä omat tietosi ovat? Maailmalla on jo aloitettu useita tutkintoja yritysten toiminnasta GDPR:n suhteen ja myös niitä kuuluisia rahallisiakin sanktioita on annettu. Tulee se aika Suomessakin. Kukaan yritys ei halua olla ensimmäinen. Jos yritykselläsi on asiat kunnossa, niin ole siitä iloinen. Jos tunnet piston sydämessä, niin nyt on korkea aika herätä ja toimia. GDPR voi olla monelle muullekin liiketoiminnan mahdollistaja eikä rajoittaja, ja mallioppilaan esimerkkiä voi ylpeästi levittää ympäri maailmaa.
Tämä kirjoitus on myös julkaistu Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjassa 2019. Jäikö vuosikirja saamatta? Tilaa vuosittainen bestseller tästä
[ssbp]