Search

Vesitiivis datastrategia on asiakkuusmarkkinoinnin peruskivi

Teemu Suominen, Head of Data & Digital Marketing
Posti
01.02.2023

Asiakasdata on markkinoijan arvokkain voimavara. Sen hyödyntämiseksi tarvitaan datastrategia, joka perustuu muuttuvien mainostunnisteiden sijaan faktapohjaiseen asiakastietoon.

Markkinoija, onko datastrategiasi kunnossa? Kannattaisi olla.

Vältyt keräämästä reikäistä asiakasrekisteriä, eli puutteellista tai huonolaatuista tietoa. Jos rekisterin data perustuu ihmisten itse täydentämiin tietoihin, he saattavat kirjoittaa nimensä, osoitteensa tai puhelinnumeronsa väärin.

Voitat kilpajuoksun vanhenevaa dataa vastaan. Jopa neljännes asiakasrekisterin datasta vanhenee vuosittain, kun ihmiset esimerkiksi vaihtavat nimeä tai muuttavat.

Vältät ikävän tilanteen, jossa dataa riittää, mutta sen yhdistäminen tai liikuttaminen eri järjestelmästä toiseen on hankalaa.

Parhaimmillaan datastrategia on koko organisaation laajuinen harjoitus, sillä se auttaa yritystä menestymään myös muilla osa-alueilla kuin markkinoinnissa, esimerkiksi koko liiketoiminnan ohjaamisessa ja tuotekehityksessä.

Ajanmukainen datastrategia perustuu yksityiskohtaiseen asiakasdataan

Datastrategia määrittelee kerätyn datan käyttötarkoitukset ja vasta sen perusteella keruutavan ja sijoituspaikan. Strategia huomioi GDPR:n mukaisen suojauksen, säilyttämisen, käyttöajan ja käyttötarkoitukset.

Samoin strategia määrittelee säännölliset tavat tarkistaa datan laatu. Jos kerrytät kanta-asiakasohjelmaa, voit jo keräysvaiheessa tarkistaa, ovatko asiakkaan antamat tiedot oikein. Esimerkiksi, kun asiakas luo OmaPostiin tilin, liitämme henkilötunnuksen avulla mukaan oikeat tiedot väestötietojärjestelmästä.

Yritysten datastrategiat ovat tupanneet perustua evästeisiin ja mainostunnisteisiin. Tullaan tärkeimpään datastrategiaan liittyvään huomioon: niiden varaan strategiaa ei saa enää perustaa. Teknologiayhtiöt ovat ilmoittaneet luopuvansa kolmannen osapuolen evästeistä, ja mainostunnisteiden tallentaminen on jatkossa vain vaikeampaa. Ajanmukainen datastrategia perustuukin yksityiskohtaiseen asiakastietoon, jonka pystyy liittämään henkilöön.

Rikasta, analysoi, kohdenna ja tavoita asiakkaat

Kun asiakasdata on kunnossa, pääset hyödyntämään asiakasrekisterin herkkuja asiakkuusmarkkinoinnissa. Markkinoijalla ei välttämättä ole syvällistä ymmärrystä siitä, millaista asiakaskunta tai sen segmentit ovat.

Rekisterisi asiakasdataa voit rikastaa muuttujilla, kuten perhetyyppi, asumismuoto ja tulotaso. Opit, että tiettyä tuotetta ostavilla on korkea tulotaso, he ajavat ehkä sähköautoa, heillä on lemmikkieläimiä tai he saattavat muuttaa pian. Rikasteiden ja muutto- ja verkko-ostamisen datan avulla personoit ja kohdennat markkinointitoimenpiteitä.

Voit uudelleenaktivoida nykyasiakkaita markkinoinnin automaation keinoin ja kohdistaa markkinointiviestejä uinuville asiakkaille. Voit käyttää rikastettua asiakastietoa uusasiakashankintaan. Erilaisilla pisteytysmalleilla tunnistat arvokkaimmat nykyasiakkaasi ja monistat tätä asiakasryhmää samankaltaisten asiakkaiden löytämiseen.

Kehotan viilaamaan datastrategian kuntoon, sillä sellaisen tehokas markkinointi vaatii taustalleen. Etenkin jos myyt verkossa, sinulla pitäisi olla suunnitelma siitä, miten kerrytät ja hyödynnät asiakasdataa verkkokaupassa. Asiakasdata on markkinoijan arvokkain voimavara. Toimiva datastrategia auttaa keräämään hyödyllistä tietoa asiakkaistasi, tuntemaan heidät ja markkinoimaan heille relevantilla tavalla.

Tämä kirjoitus on myös julkaistu Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjassa.

Scroll to Top