
15 (ajatus)tapaa tehdä parempaa markkinointia ja tulosta
Ilkka Halttunen , ASML | 30.01.2017Tässä poimintojani vuosittaisen bestsellerin eli Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjan asiantuntija-artikkeleista. Koska lainaukset on irroitettu asiayhteydestä, annan vahvan vuosikirjan lukusuosituksen. Jos et ole vielä saanut Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjaa 2017, voit tilata sen kirjoituksen lopussa olevan linkin kautta.
”Asiakaskokemus ei ole pehmeää höttöä vaan kova businessluku, joka kertoo paljon paitsi liiketoiminnan nykytilanteesta myös tulevaisuudennäkymistä”, Mari Sundell, Customer Experience Manager & Tuula Uitto, Head of Customer Insight, TeliaSonera Finland.
”Kanta-asiakkuudet ovat Veikkauksen liiketoiminnan ytimessä, koska kasvu tulee kanta-asiakkailta”, Timo Arvonen, asiakkuuspäällikkö, Veikkaus.
”Jos yrityksessä on innostunut henkilöstö, se innostaa myös asiakkaita. Jos koko organisaatio uskoo siihen, mitä on tekemässä, asiakkaatkin uskovat. Ja kun uskoo tarpeeksi itseensä, ei tarvitse enää vakuutella muita”, Ville Siikasalmi, johtaja, tutkimuspalvelut HR4.
”Hyvä tunnelma lisää tuottavuutta, tehokkuutta ja luovuutta. Se saa meidät tekemään parhaamme, keskittymään oikeisiin asioihin ja oppimaan paremmin. Hyvä tunnelma saa asiakkaat suosittelemaan sekä henkilöstön sitoutumaan ja motivoitumaan”, Pasi Brusi, Partner, Futurelab Finland & Marjo Rantanen, kokemusvalmentaja ja kirjailija, Tunnelmamuotoilu (Talentum Pro, 2016).
”Sosiaalinen myynti vaatii rohkeutta, niin brändiltä kuin henkilöstöltä. Loppupeleissä päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset”, Mikko Ketola, Development Director, Fonecta
”Myyntiä kasvattavasta markkinoinnin prosessista on tullut luuppi, jossa saadut tulokset jatkuvasti ohjaavat uutta tekemistä sekä operatiivisella että strategisella tasolla”, Tuula Kallio, toimitusjohtaja, Dagmar.
”CDO:n yksi tärkeimmistä tehtävistä on rakentaa toimiva yhteistyömalli talon sisällä, jotta digitaaliset palvelut ovat osa kokonaisuutta, eivät erillisiä siiloja”, Kati Sulin, CDO, DNA.
”Useat tutkimukset ja kyselyt ovat osoittaneet, että ainakin Suomessa markkinointilupa sähköiselle viestinnälle annetaan melko hövelisti, mutta yhä useammin asiakkaat vaativat, että annettua henkilökohtaista tietoa myös käytetään”, Hanna Michelsson, Club One Loyalty Program Director, Tallink Silja
”Kun markkinoinnin automaation käyttämä data on laadukasta ja luotettavaa, lopputuloksena lähetetyt viestit tuntuvat vastaanottajasta relevanteilta. Markkinointi muuttuu hiljalleen palveluksi ja asiakas pysyy tyytyväisenä – ja lopulta aiempaa useammin myös asiakkaana”, Mira Mäkiranta, Senior Web Analyst, Quru
”Tarinallistamista markkinoinnissa pitää lisätä. Markkinoijan tehtävä on rakentaa tarina asiakkaan lähtökohdista, ei omista, käyttää dataa tarinan todistusvoimassa ja rakentaa sellainen sisällöllinen arvolupaus, jossa asiakas kokee myynnin palveluna”, Jarmo Lipiäinen, Head of Customer Insight and COO, Insight360.
”Sisällön johtamisessa on paitsi itse osallistuttava luovan suunnittelun prosessiin, osallistettava oma organisaatio ja kumppanit suunnittelun eri vaiheisiin tavoitteiden määrittämisestä lähtien. Parhaat luovat ideat jalostuvat käyttökelpoisiksi ja rohkeiksi markkinoinnin ohjelmiksi liiketoiminnan ja luovuuden vuoropuhelussa. Vastuun päätöksistä kantaa markkinoija itse. Kumppanien rooli on nostaa tekemisen rimaa kohti vaadittua tasoa liiketoiminnan parantamiseksi”, Lauri Toivonen markkinointijohtaja, SOK.
”Olen vahvasti sitä mieltä, että yritysten kannattaisi panostaa nykyistä enemmän visuaalisen lukutaidon osaamiseen, esimerkiksi koulutuksen ja rekrytoinnin kautta. Tänä aikana on merkityksellistä ymmärtää kuvien vaikutus ja oppia viestimään merkityksiä sekä sisäisesti että ulkoisesti kuvien kautta”, Pekka Ruuska, Marketing Manager, OnniBus.com.
”Mikäli sisältöpalvelu ei saavuta sen näkökulmasta tärkeintä tavoitetta, asiakkaan huomiota, ei millään muulla ole juurikaan merkitystä”, Jaakko Lempinen, Head of Customer Experience, Yle.
”Asiakkaille tulee tarjota elämyksiä. Uskomme siihen, että elämyksiä pystyy luomaan muotoilun menetelmiä hyödyntäen, siksi me panostamme palvelumuotoiluun”, Harri Nieminen, Service Design Lead, OP.
”Olemme kuulleet kuinka digitaalisuus on muokannut yrityksien myynti- ja markkinointiprosesseja; erityisesti uusien asiakkaiden ohjaamista eri kanavista tehokkaimmin yrityksien verkkopalveluihin. Paljon vähemmän on ollut puhetta ja kirjoitettua tekstiä siitä, kuinka kaikki tämä tehdään ostajan näkökulmasta mahdollisimman helpoksi, yksinkertaiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi”, Heikki Karjaluoto, markkinoinnin professori Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Jos sinulla ei vielä ole Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjaa 2017 , tilaa se tästä.