Search

Asiakastiedon asiallista hakkerointia

Rami Meling, Business development manager
Suomen Asiakastieto
14.12.2020

Kasvuhakkerointi eli Growth Hacking oli tuttu terminä jo jonkun aikaa ja pidin sitä yhtenä uutena markkinoinnin trendisanana. Kun pääsin kuuntelemaan Growth Triben esitystä asiasta, niin silmäni aukenivatkin uudella tavalla ja ymmärsin, että kasvuhakkerointi on kokonainen ajatusmaailman muutos, eikä vain markkinointikikka.

Startti

Innostuin levittämään sanaa yrityksessämme ja viime kevään aikana kaikkiaan 12 kollegaani liiketoiminnan kehityksestä, markkinoinnista ja IT:stä kävi koulutuksen. Jotta hakkerointi ei jää vain koulutuksen tasolle, lähdin miettimään, mitä sillä oikeasti voisi yrityksessämme tehdä. Selkeä tavoite kun kummasti helpottaa liikkeelle pääsyä.

Kärjeksi otimme meidän avoimen verkkopalvelumme kehityksen.Sen ympärille rakennettu tiimin kasaaminen tuotti tulosta. Esittelin ideaa johtoryhmälle ja lopulta mandaatti kokeilulle saatiin. Lokakuun alusta Asiakastiedon ensimmäinen kasvuhakkerointitiimi aloitti säännöllisen työskentelyn. Koska kaikilla tiiminjäsenillä oli jo valmiiksi perusduunia pöydällään, päätimme aloittaa maltillisesti kokoontumalla aina tiistaisin koko päiväksi
hakkeroimaan kimpassa.

Tiimissä on kolme tyyppiä kolmelta eri liiketoiminta-alueelta sekä yksi markkinoinnista ja IT:stä. Ensimmäiset kerrat olivat vähän tunnustelua: mitäs tässä nyt pitäisikään tehdä? Lopuksi todettiin, että ei muuta kuin ideoita kehiin ja niitä priorisoimaan. Tekemällä oppii. Aloimme kerätä olemassa olevaa dataa verkkokävijöistämme: miten heitä saadaan rekisteröidyiksi kävijöiksi, miten eduista ja palveluista tulisi viestiä jne.

Kasvuhakkeroinnissa keskeistä on ideoiden määrä. Niiden laatu selviää vasta kokeilemalla. Aluksi tähän on vaikea luottaa, kun on tottunut rakentamaan toimenpiteitä valmiiksi pureskeltujen liiketoiminta- tai markkinointisuunnitelmien päälle. Helposti toteaa jo etukäteen, että ”ei tule toimimaan” tai ”toi on jo kokeiltu viime vuonna”. Usein toimenpiteet jäävät tekemättä, kun pelätään yhtäkin poikkipuolista palautetta, vaikka suurimmalle osalle asiakkaista homma toimisi. Kun on saatu datalla tuloksia (miten idea vaikutti), päätöksiä on paljon helpompi tehdä.

Sprintti

Toinen tärkeä oppi on aikataulutus. Lähdimme ensin liikkeelle kolmen viikon sprinteillä, joissa ensimmäinen viikko kerätään ja priorisoidaan ideoita ja aloitetaan toimenpiteet. Toisella viikolla jatketaan toimenpiteitä ja kolmannella analysoidaan tulokset. Huomasimme pian olevamme onnellisessa asemassa, koska sivustollamme käy niin paljon asiakkaita, että testeihin tulee tarpeeksi relevanttia dataa jo viikossa. Niinpä olemme nyt siirtyneet viikon sprintteihin, joissa hakkeripäivä alkaa tulosten analysoinnilla. Sitten laitetaan uusia ideoita kehiin ja lopuksi pistetään testit liveksi.

Ensimmäiset löydökset ovat olleet jo lupaavia. Pienillä muutoksilla niin sisältöön kuin visuaalisuuteen saadaan yllättävän isojakin muutoksia. Työkalujen valinta on oma lukunsa, mikä vaatii testailua mm. siitä, miten ne vaikuttavat sivuston latausaikoihin. Jouduimme yhden työkalun laittamaan hetkeksi holdiin, kun epäilimme sen vaikuttavan suorituskykyyn. Kasvuhakkerointi on myös kärsivällisyyslaji. Kun tekee paljon pieniä asioita hyvin, johtaa se myös isompiin ja liiketoiminnalle merkittävimpiin muutoksiin. Suosittelen kaikille lähtemistä hakkeripolulle, koska huonoimmassakin tapauksessa menettää vain aikaa. Joka tapauksessa saa runsaasti oppia, mikä asiakkaita puhuttelee.

Tämä kirjoitus on myös julkaistu Asiakkuusmarkkinoinnin vuosikirjassa 2020. Jos et ole vielä saanut vuosittaista bestselleriä, voit tilata sen veloituksetta tästä

Scroll to Top