
Tuleeko Amazonin verkkokauppa Suomeen tänäkin vuonna?
Ilkka Halttunen , ASML | 25.03.2019Viime vuoden loppupuolella spekulaatiot ja huhumylly Amazonin verkkokaupan rantautumisesta Ruotsiin (ja siinä samalla Suomeen) saavuttivat huippunsa. Amazon rekrytoi ihmisiä ja hankki tontteja Ruotsissa sekä lähetti kutsun paikalliseen lehdistötilaisuuteen hyvissä ajoin. Pettymys pressissä 12.12. oli valtaisa sekä Ruotsin lehdistössä että some-yhteisössä (osittain myös Suomen), koska Amazonin julkistamat operaatiot länsinaapurissamme koskivatkin sen pilvipalveluita (AWS).
Kukaan ei ole vielä uskaltautunut, ainakaan suureen ääneen, julistaa pomminvarmana tietona vedoten luotettaviin nimettömiin lähteisiin tai käyttäen muuta vahvasti tunnepohjaista argumentointia Amazonin verkkokaupan tuloa Suomeen tänä vuonna.
Uutinen ei ole varmaan kenelläkään se, että Amazon on ollut jo pitkään Suomessa: olemme kauan aikaa voineet ostaa tuotteita sen verkkokaupoista. Useimmat myös tietävät, että ryhtymällä jälleenmyyjäksi (Seller) tai tavarantoimittajaksi (Vendor) saa tuotteensa myyntiin Amazonin verkkokaupoissa saatavilla olevissa maissa. Amazonin verkkokaupoista ostettavista tuotteista arviolta kolmasosa on sen omia.
Oleellinen muutos
Mikä voisi olla se muutos Amazonin verkkokaupan toiminnassa Suomessa, jolla olisi merkittävä vaikutus markkinoihin?
Mielestäni merkittävin muutos olisi Amazonin Prime-palvelun ominaisuus, jossa tilaajat saisivat noin sadan euron vuosimaksua vastaan ilmaiset toimitukset 1-2 päivän toimitusajalla kotiovelle asti kaikille ostoksilleen. Tai vaihtoehtoisesti toimitus esimerkiksi pakettiautomaatteihin.
Todellinen markkinamullistus olisi mielestäni Helsingin ydinkeskustassa Amazonin Prime Now -palvelu, jolloin verkko-ostokset saisi kotiin, töihin tai hotellihuoneeseen kahden tunnin sisään tilauksesta. Tämä palvelu olisi tosin lisämaksullinen ja maksun suuruus riippuisi tilauksesta.
Ja kaikki yllä oleva luonnollisesti niin, että myös palautukset olisivat ilmaisia pl. ruoka, ravintola-annokset jne.
Mielenkiintoinen kysymys olisi, mikä toimija toisi Amazonin paketit ihmisille perille asti: Posti, Matkahuolto, PostNord, Wolt, Foodora, Uber, Amazonin omat pakettiautot, dronet vai joku ihan muu.
Toinen oleellinen muutos käsitykseni mukaan olisi, jos Amazon verkkokaupasta julkaistaisiin suomenkielinen versio. Se varmasti alentaisi ostamisen kynnystä monissa asiakassegmenteissä.
Tällä hetkellä olen melko varma, että piskuinen Suomi ja/tai sen pääkaupunkiseutu ei ole kovin korkealla Amazonin prioriteettilistalla, kun se miettii seuraavia kieliversioitaan ja Prime-palvelun laajentamistaan. Amazon on osoittanut, että siellä osataan tarkkaan laskea, analysoida ja optimoida sekä toimia äärimmäisen kustannustehokkaasti. Amazonin näkökulmasta pääkaupunkiseutu on todennäköisesti segmentissä ”pieni käpykylä”, johtuen kielestämme, asukastiheydestä, ostovoimasta, markkinapotentiaalista, välimatkoista jne.
Jos et ole kanssani yllä olevasta samaa mieltä, tutki ensin kuinka monta eri kieliversiota Amazonin verkkokaupalla tällä hetkellä on. Sen jälkeen listaa kaikki kielet, joita puhuu yli viisi miljoonaa ihmistä ja deletoi listasta Amazon-kielet. Lopuksi katso suomen kielen sijoitus ko. listalla. Sama pätee Prime-palvelun suhteen: selvitä monta Prime-palvelun piirissä olevaa maata, talousaluetta ja kaupunkia Amazonilla on tällä hetkellä. Sen jälkeen analysoi kuinka monta asukasluvultaan pääkaupunkiseutua suurempaa paikkaa löytyy pelkästään Euroopasta, joissa Prime-palvelu ei vielä ole saatavilla.
Ennustan, että Prime-palvelu ei tule Suomeen ennen vuotta 2025 eikä Amazonin suomenkielinen verkkokauppa ennen vuotta 2030. Enkä olisi lainkaan yllättynyt, jos kumpikin ennustukseni on kymmenen vuotta pielessä. Tosin ennustaminen on vaikeaa. Ainakin tulevaisuuden ennustaminen.
Miksi kukaan ei spekuloi AliExpressin (sehän saattaisi romahduttaa hinnat monessa tuotekategoriassa) tulosta Suomeen? Parhaat vastaukset palkitaan vapaapääsyllä ASML:n hyvin tunnepitoiseen seminaariin 16.4.
PS Ai niin, AliExpress on jo myös Suomen markkinoilla.