Googlen äskettäin ostama Wildfire tutki 700 yrityksen yli 10 000 some-kampanjaa. Paras kymmenys somea hyödyntävistä yrityksistä saa 39% faneistaan jakamaan sisältöä ja tällä kärkijoukolla on joiners-sharers-advocates –akselilla parasta fanijoukkoa, advokaatteja 3 kertaa muita yrityksiä enemmän. Näiden menestyjien advokaatit hankkivat sisältöä jakaessaan keskimäärin 14 impressiota ansaitun median saralla. Tämän parhaan yrityskymmenyksen engagement-tehot ovat kolminkertaiset ja fanimäärän kasvu ky … Lue lisää »
Australian Advertising Standards Board teki heinäkuussa oudon linjauksen käsitellessään Smirnoffin facebook-sivujen casea: AST päätyi siihen, että kaikki yrityksen FB-sivuille käyttäjien kirjoittama sisältö on mainontaa ja Smirnoffilla on kontrolli ja vastuu sisällöstä suhteessa eri lakeihin. Tällainen linjaus tarkoittaisi käytännössä moderointivastuuta yritykselle käyttäjien sisällöistä. Lue lisää »
Silverpopin tuoreen tutkimuksen (2012 Email Marketing Metrics Benchmark Study) mukaan avausprosentit sähköpostimarkkinoinnissa ovat laskeneet vuodesta 2009 parilla prosentilla (22,2%=>20,1%). CTR oli puolestaan nousussa: 2009 4,2% => 2012 5,2%. Tutkimus kattoi yli 1100 brändiä yli 20 maassa (vuoden 2009 tutkimusotos oli suppeampi). Mobiililaitteissa avataan tällä hetkellä n. kolmannes sähköposteista, loppuvuodesta jopa yli puolet (ReturnPath). Viestin sujuvaksi latautumiseksi monilaiteympä … Lue lisää »
Elokuun alussa tuli voimaan viestintämarkkinalain uusi 65a §, jonka mukaan mobiililiittymien uusasiakashankinta edellyttää kuluttajan pyyntöä. Ohuen lainsäädännön tueksi ASML valmisteli toimialan kanssa pikavauhtia kesällä käytännesääntöjä selventämään mitä lakimuutos käytännön toiminnassa edellyttää. Laki tuli voimaan hyvin nopeasti sen vahvistamisen jälkeen. Uutta säännöstä valvova viranomainen on Viestintävirasto. Itse lain säännös ja sen perustelut ovat kovin ohuet ja sen tueksi oli tarpeen … Lue lisää »
USA:n DMA:n vuosittaisessa Response Rate –raportissa oli nyt mukana ensimmäistä kertaa myös sähköpostisuora ja displaymainonta. Vaikka perinteisten suorakanavien tehot ovat pudonneet noin neljänneksen vuosikymmenessä, ne ovat kuitenkin pitäneet hyvin pintansa digikanaviin verrattuna. Tutkimustulosten mukaan tehokkaimmat kontaktointikanavat nykyiseen asiakaskantaan ovat puhelin (13% response rate), katalogi (4,3%), suurikokoinen printtisuora (4%) , normaalikokoinen printtisuora (3,4%) ja sähköpos … Lue lisää »
WP 29 julkisti kesäkuun alkupuolella uuden kantansa evästeisiin. Kantaa otetaan ns. cookie-artiklan (Directive 2009/136/EC, 5.3) tulkintaan jakamalla evästeet kahteen leiriin ”hyvät ja pahat” –hengessä. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat evästeet, joiden käyttö ei edellytä suostumusta. Näitä ovat kannanoton mukaan: 1. User input cookies (session-id), for the duration of a session or persistent cookies limited to a few hours in some cases. 2. Authentication cookies, used for authenticated services, f … Lue lisää »
ASML:n toimitusjohtaja Jari Perkon integroidun markkinoinnin kentällä kaasuttava kolumni on julkaistu Print&Media-lehden kesäkuun numerossa (5/2012) Markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan keskusteluissa on viime vuosina ollut leimaa antavaa listata katoavia tai häviäviä markkinointimedioita ja kanavia. Markkinointi itsessäänkin on reippaasti julistettu kuolleeksi useammankin ajattelijan toimesta. Henkensä heittäneeksi markkinointi on aika liikkuvainen ja vetreässä vedossa. Koskaan ei ole ollu … Lue lisää »
Markkinointiviestintäpanostukset olivat vuonna 2011 Suomessa 3,385 miljardia euroa. Investoinnit kasvoivat 4,1 % edellisvuoteen nähden. Mukaan on laskettu panostukset sekä varsinaiseen mediamainontaan että laajasti muuhun markkinointiviestintään. Eniten kasvoivat mm. osoitteeton suoramainonta, radiomainonta, verkkomainonta, mobiili- ja sähköpostimarkkinointi sekä markkinointiviestinnän suunnittelu. Tiedot perustuvat mainosalan järjestöjä edustavan Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettä … Lue lisää »
