Koronapandemia on kohdellut eri tavoin toimialoja, mikä näkyi myös Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) suomalaisten kuluttajayritysten asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta luotaavassa Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksessa, jossa vastaajina olivat yritysten aktuaaliset asiakkaat. Asiakkuusindeksi-tutkimus on toteutettu vuodesta 2009 lähtien. Asiakaskokemus-indeksin kärjessä uutta ja vanhaa Paras asiakaskokemus on Alkolla, kakkossijalla on Yliopiston Apteekki ja kolmantena Musti ja Mirri. Alko o … Lue lisää »
Suomessa toimivien suoramyyntiyritysten vähittäismyynnin arvo kuluttajille oli arviolta 125 miljoonaa euroa viime vuonna. Tieto käy ilmi alan kattojärjestön WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Association) yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä. Suomen ko. toimialajärjestö on Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML). ”Monet suoramyyntiyritykset ovat jo vuosia investoineet digitaalisiin palveluihin. Ilman panostuksia digipalveluihin koronavuosi olisi saattanut … Lue lisää »
Asma-blogissa

Käytät tieteen tuottamia tutkimustuloksia useilla elämän osa-alueilla, miksi et markkinoinnissa?
Markus Kivikangas, CEO , Steinheide | 03.06.2021Haluatko eroon epävarmuudesta ja tehdä päätöksiä, joiden taustalla on yli 95 prosentin tilastollinen onnistumistodennäköisyys? No, on ilmiselvää, että kaikki haluavat, joten tässä hieman ajateltavaa. Lue lisää blogista »
Asma-blogissa
Mitä Lukas Hradeckýn tulisi kesän EM-kisojen rangaistuspotkutilanteissa tehdä? Oikea vastaus, ainakin datan pohjalta, on: pysyä paikallaan. Kaikkein todennäköisemmin maalivahti torjuu silloin, kun hän ei tee mitään. Mutta miksi maalivahdit sitten eivät pysy paikallaan vaan mieluummin tekevät torjuntaliikkeen? Suurin syy tälle löytyy ns. “action bias” -teoriasta – ihminen ajattelee toiminnan aina voittavan ei-toiminnan. Tähän samaan ilmiöön meistä jokainen on varmasti törmännyt myös työelämässä. Lue lisää blogista »
Asma-blogissa
Evästeet ovat tietosuojan ja regulaatiokeskustelun kuumaa ydintä. Jo ties kuinka monetta vuotta. ePrivacy-käsittelyä hidastava käsijarru on pitkälti ollut riitaisa evästedebatti. Evästekeskustelussa aivan liian vähälle huomiolle on jäänyt kauppiaan asiakasymmärrys. Saako kauppias muistaa ja ymmärtää? Lue lisää blogista »
ASML:n vuosikokous valitsi liiton hallitukseen eilen viisi uutta jäsentä. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Keskon Toni Jarimo (Director, Loyalty Concept and Communications) ja varapuheenjohtajana A-lehtien kuluttajamyynnin johtaja Oili Kalm-Parantainen. Lue lisää »
Asma-blogissa
Elvis Presley lähetti oman Cadillacinsa kiertämään Amerikkaa vuonna 1965. Se oli aikansa huipentuma megatähden suosiolla rahastamisessa. Yli puoli vuosisataa myöhemmin kerätään faneilta rahaa herättämällä henkiin heidän idoleitaan tekoälyn avulla. Mutta miten tekoälyn käyttöä pitäisi säännellä niin että se on eettisesti kestävää? Lue lisää blogista »
Asma-blogissa
Maailma muuttuu jatkuvasti. Silmät ja korvat kannattaa pitää auki, jotta löytää uusia potentiaalisia asiakasryhmiä, uusia markkinoita tai uusia tarpeita, joihin tarjota jotakin uutta asiakkaille. Teoriassa uusiin markkinarakoihin viitataan termillä ”white space”. Jotta ns. valkoiset alueet, joilla ei vielä ole kilpailua, eivät jää huomaamatta, asiakasymmärrystä tulee laajentaa säännöllisesti nykyasiakkaista myös potentiaalisiin uusiin asiakasryhmiin ja markkinoihin. Lue lisää blogista »
Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) on selvittänyt asiakkaiden harjoittamaa häirintää puhelin- ja chat-asiakaspalvelussa. Aikaisemmin asiakkaiden harjoittamaa häirintää ja häiriökäyttäytymistä on tutkittu lähinnä fyysisissä asiointi- ja palvelupisteissä. Lue lisää »
Asma-blogissa

Asiakaskeskeinen johtaminen – mitä se vaatii ja miten se syntyy?
Toni Keskinen , Käännekohta konsultointi | 18.01.2021Markkinointijohtaja ja suunnittelijat ovat jatkuvasti tekemisissä datan ja erilaisen seurannan kanssa, minkä seurauksena heillä on paras ymmärrys asiakkaista. Tästä syystä johtuen markkinoinnin tulisi palvella koko johtoryhmää ja hallitusta asiakasymmärrystä tuottamalla ja tulkitsemalla huomattavasti laajemmin kuin markkinointiosastolle vastuutettujen kampanjoiden tai tehtävien osalta. Lue lisää blogista »