Asiakastiedon myötä markkinoinnista tulee IT:tä suurempi IT-rahan käyttäjä
08.02.2012
Asiakastiedon merkityksen kasvu, sosiaalisen tiedon vahva hyödyntäminen, markkinoinnin automatisointi, big data-konseptit, reaaliaikainen markkinointi ja dialogi. Kaikki nämä tapahtuvat IT:n avulla ja Gartner ennustaakin Forbesin artikkelissa, että vuonna 2017 markkinointi kuluttaa enemmän rahaa IT:hen kuin IT. ”CMOs will spend more on IT than CIOs Do”.
Markkinointi on jo nyt merkittävä IT-rahan käyttäjä ja markkinoinnin teknologiavetoisuuden kasvaessa kasvu vain jatkuu. Erilaiset markkinointiinkin ulottuvat compliance vaatimukset, riskienhallinta ja asiakaskokemukseen liittyvän datan kasvava kerääminen lisäävät edelleen data- ja teknologiavetoisuutta. Markkinointibudjetit kasvavat vuonna 2012 IT-budjetteja (4,9%) nopeammin ja markkinointibudjetit (9%) ovat yhä suuremmalta osin high tech-budjetteja.
Forresterin ja Heidrick & Strugglesin Evolved CMO 2012 Studyn mukaan markkinointijohtajien tärkeyslistalla digitaalinen ja teknologinen ymmärrys on vuoden 2008 jälkeen noussut selvästi. Kokonaisuudesta voisi väitteenomaisesti muodostaa karkean yhtälön menestysyhtälöstä:
Yrityksen kasvupotentiaali = digitaalinen kyvykkyys = kyky johtaa asiakaskokemusta = investoinnit asiakastieto- ja markkinointiteknologiaan = asiakkuusmarkkinointi