Kieltopalvelut

Puhelintarjonnan rajoituspalvelu

Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18 (puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton). Ainoastaan palveluautomaattiin ilmoitetut rajoitukset kirjautuvat palveluun. Liittymästä jossa on palvelunumeroesto, ei voi soittaa palvelunumeroon. Rajoituksen voi tehdä liittymäsopimuksen tehnyt täysi-ikäinen henkilö ja vain henkilökohtaisesti. Alaikäisen tai vajaavaltaisen puolesta rajoituksen tekee huoltaja tai edunvalvoja.

Rajoitus on kerrallaan voimassa 3 vuotta. Rajoitus viedään rekisteriin välittömästi, sitä ei voi peruuttaa ja se välittyy puhelinmyyntiä harjoittaville yrityksille viikon kuluessa, viimeistään kuukauden kuluessa ilmoituksesta. Lähes kaikki suomalaiset kuluttajille puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua, viimeisen kartoituksen mukaan yli 600 yritystä. Palvelu on perustettu 1990-luvulla yhteistyössä viranomaisten kanssa neuvotellen.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osoitteettoman suoramainonnan rajoittaminen

Vastaanottajalla on oikeus kieltäytyä postitse tapahtuvasta osoitteettomasta jakelusta ilmaisemalla postiluukussaan tai -laatikossaan selkeästi ”Ei ilmaisjakelua”- tai ”Ei mainoksia”. Alan yritykset ovat luoneet 1990-luvulla pelisäännöt, jossa on otettu huomioon tämä ns. luukkukielto ja mm. viranomaispostin jakaminen. Oheisessa ohjeistuksessa selostetaan miten toimialan yritykset kunnioittavat vastaanottajan ilmaisemaa kieltoa.

Osoitteettoman jakelun pelisäännöt

Osoitteellisen suoramainonnan rajoituspalvelu – posti-robinson

Nimellä lähetettävää postitse tulevaa suoramarkkinointia voi rajoittaa rekisteröitymällä osoitteellisen suoramainonnan rajoituspalveluun postitoimipaikoista saatavalla lomakkeella. Rajoitus on voimassa 3 vuotta kerrallaan.